Visie & Werkwijze


Bewustwording, helderheid en aandacht voor jezelf in het dagelijks leven staan in mijn manier van werken centraal. Met name het stuk Bewustwording is hierin belangrijk.

Wat is bewustwording?

Bewustwording is het je bewust zijn van waar je op dat moment zit, hoe jouw lichaam, het accepteren van wat er op dat moment is en nagaan wat jij nodig hebt. Wat zijn jouw wensen en verlangens? Waar wil je heen? Wat ondersteunt jou daarin en wat ondermijnt jou? Welke gedachten en gevoelens horen daarbij?

Jouw lichaam is heel bijzonder gemaakt. Het is niet alleen een buitenkant, maar wordt vooral gevormd door de binnenkant. Emoties en ervaringen bepalen voor een groot deel de groei van je lichaam. Aan de houding van je lichaam of de spanning van spieren is vaak al zichtbaar welke psychische zorgen iemand heeft.

Als mens fungeren we op verschillende niveaus; fysiek, mentaal, sociaal, emotioneel en spiritueel. Er is een voortdurend streven naar evenwicht tussen deze verschillende niveaus. Ik geloof erin dat het lichaam gelaagd (op meerdere niveaus) aangeeft wat er speelt, mits het daaraan toe is.

Ons lichaam is in staat om elk gevoel, elke handeling of gebeurtenis ergens op te slaan in jouw lichaam. Als je er onvoldoende aandacht aangeeft en het wegstopt, kan dit leiden tot een fysieke blokkade ergens in jouw lichaam.
Door stil te staan bij dat wat je voelt in jouw lichaam en het de juiste aandacht te geven, zal je voelen wat het jou te vertellen heeft.
Door het opsporen van belemmeringen in jouw denken, handelen en voelen ben je in staat jouw bewustzijn te vergroten

Door een vraaggesprek (anamnese) kunnen we gezamenlijk de klachten in verbinding brengen met gebeurtenissen en ervaringen in het verleden. Een goede anamnese is belangrijk voor het herstelproces.

Een stukje historie

Deze visie en werkwijze is niet nieuw. Wilhelm Reich (1896-1957), psychiater en leerling van de welbekende Sigmund Freud, heeft veel onderzoek gedaan naar de verdringing van emoties en gevoelens en de stoornissen die daardoor ontstaan.

Hij noemde het lichamelijk resultaat van deze verdringingen ‘pantser-ringen’, omdat de verhoogde spierspanningen in het lijf ons als het ware met een pantser beschermden tegen emotionele beschadiging, angst, pijn en verdriet.
Door die blokkades wordt de vrije en natuurlijke adembeweging geblokkeerd. Zo ontstaat een adempatroon alsof er constant stress is.

Gevoelens worden verborgen onder, en verbonden aan, spierpantsers die zijn opgebouwd als een afweerreactie op de verwachtingen van buitenaf. Reich ontdekte veel over de energieopbouw en de ademstroom in het lichaam en de blokkades die hierdoor kunnen ontstaan.

Bewustzijn van je lichaamssignalen en adequaat reageren voorkomt stress en vergroot vooral de persoonlijke effectiviteit.

Unique
is what we are

© Praktijk Unique 2020 - Privacy - Built by RW Sites